همه چیز درباره دوربین بولت

همه چیز درباره دوربین بولت

همه چیز درباره دوربین بولت

دوربین بولت چیست؟ یکی از انواع دوربین مداربسته است که ظاهر آن به صورت استوانه یا مکعبی است. این نوع دوربین در تکنولوژی آنالوگ، آنالوگ HD و تحت شبکه تولید می‌شود (البته دوربین‌های آنالوگ از رده خارج شده‌اند و جای خود را به آنالوگ HD داده‌اند). به دلیل شکل ظاهری این مدل از دوربین مداربسته، آن را بولت (Bullet یا بالت) نامگذاری کردند. دارای ویژگی و مشخصه‌های جذابی است که برای کاربری‌های مختلف در مکان‌های گوناگون نصب می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی بیشتر دوربین مدار بسته بولت بپردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مشخصات و ویژگی دوربین بولت
  • انواع دوربین بولت
  • 7باور اشتباه در مورد دوربین بولت

مشخصات و ویژگی دوربین بولت

 در سیستم‌های نظارتی مکان نصب و اهداف نظارتی تعیین می‌کنند که چه دوربینی باید نصب شود. به عنوان مثال برای داخل اتاق یک دوربین دام انتخاب مناسبی است در مقابل برای نظارت بر بیرون ساختمان از دوربین بولت بهتر است استفاده شود. دلیل این انتخاب‌ها چیست؟ مشخصات و ویژگی دوربین‌ها آنها را مناسب محل یا کاربری می‌کند. در این قسمت به مشخصات اصلی دوربین بولت می‌پردازیم:

بدنه دوربین بولت

به علت طراحی این دوربین برای محیط‌های بیرونی معمولا جنس بدنه دوربین بالت فلز یا ترکیبی از فلز و پلاستیک است. مقاومت بدنه دوربین در برابر عوامل خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاومت تنها ضربه فیزیکی و آسیب‌های این چنینی را شامل نمی‌شود. بلکه شرایط آب و هوایی نیز می‌تواند بر عملکرد دوربین تاثیر بگذارد به همین دلیل دوربین باید در برابر آنها نیز مقاومت لازم را داشته باشد. این مقاومت با استاندارد حفاظتی مشخص می‌شود. اگر در مشخصه‌های دوربین با IP66 یا IP67 و مشابه آن برخورد کردید این همان استاندارد حفاظتی دوربین در برابر رطوبت و گردوغبار است. IK نیز یک استاندارد دیگر دوربین است که میزان مقاومت دوربین در برابر ضربه را مشخص می‌کند. معمولا در دوربین‌های مداربسته IK10 رایج‌ترین این استاندارد است.

لنز دوربین مداربسته بولت

لنز یکی از اجزای داخلی و اصلی دوربین مداربسته است. نوع لنز تعیین کننده این است که زاویه دید دوربین امکان تغییر دارد یا خیر. لنزها از این جهت دارای سه نوع ثابت یا Fixed، متغیر یا Varifocal و موتورایز یا Motorized هستند.

لنزهای ثابت تنها یک زاویه دید را ارائه می‌دهند که بسته به فاصله کانونی لنز متفاوت است. رایج‌ترین لنزهای ثابت در دوربین مدار بسته 2.8، 3.6، 4 و 6 میلیمتر است. هر کدام از آنها با توجه به سنسور تصویر زاویه دید مشخصی ارائه می‌دهد. به طور کلی هر چه این عدد لنز کوچکتر باشد زاویه دید وسیع‌تر و عمق کمتری خواهید داشت. به عکس هرچه عدد بزرگتر می‌شود شما از نظر افقی زاویه دید محدودتری دارید و به عمق دورتری دید خواهید داشت.

لنز متغیر امکان تغییر و تنظیم زاویه دید را برای کاربر فراهم می‌کند. در برخی مواقع لازم است روی سوژه زوم بود و یا محیط تحت نظارت نیاز به زاویه دید با عمق بیشتر و سعت کمتر دارد. در واقع با وجود لنزهای متغیر می‌توانید زاویه دید دوربین را متناسب با محوطه تحت پوشش تنظیم کنید.

لنز موتورایز نیز همانند لنز وریفوکال یا متغیر است با این تفاوت که قابلیت تنظیم از راه دور دارد. این ویژگی برای دوربین‌های مداربسته‌ای که در مکان‌های دور از دسترس یا صعب العبور نصب می‌شوند بسیار مفید است.

رزولوشن دوربین بالت

وضوح و کیفیت تصویر به عوامل مختلفی بستگی دارد اما اصلی‌ترین عامل سنسور تصویر است. رزولوشن در دوربین‌های مداربسته از کمتر از 1مگاپیکسل آغاز می‌شود و با پیشرفت فناوری‌های مختلف این میزان به بالاتر از 20 مگاپیکسل رسیده است. هرچه این رقم بالاتر باشد وضوح تصویر بهتر و جزئیات بیشتری قابل رویت است. دوربین‌های مداربسته بولت آنالوگ HD معمولا تا وضوح 8مگاپیکسل در بازار وجود دارند. دوربین‌های تحت شبکه نیز غالباً تا 12 مگاپیکسل بیشترین مشتری را دارند. به این معنی که وضوح بالا مشتریان خاص برای کاربری‌های خاص را می‌طلبد که گروه اندکی از مشتریان را شامل می‌شود.

دوربین بولت 2مگاپیکسل از دوربین‌های پرفروش است که بسیاری از کاربری‌های عمومی را پوشش می‌دهد. بعد از آن دوربین مداربسته بولت با وضوح 4مگاپیکسل در میان مشتریان طرفداران بسیاری دارد. به همین ترتیب با توجه به اینکه قرار است دوربین مدار بسته بولت در کجا نصب شود وضوح تصویر را باید تعیین کنید. اگر جزئیات مهم هستند دوربین بولت 4K یک انتخاب مناسب است. چنین دوربینی تصاویر با کیفیتی ارائه می‌دهد که جزئیات در آن به خوبی ثبت شده‌اند.

قابلیت‌های دوربین مدار بسته بولت

قابلیت‌های دوربین مداربسته کارایی دوربین را بهتر نشان می‌دهند. به این معنی که اگر دوربین بولت را برای کاربری خاصی مدنظر دارید نگاهی به قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن بیاندازید. قابلیت دید در شب یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های دوربین است به ویژه دوربین بولت که در محیط بیرونی نصب می‌شود. زمانی که در محیط نوری نیست تصویربرداری با امکان دید در شب امکان پذیر می‌شود. البته با وجود فناوری‌های مختلف این امکان به صورت‌های گوناگون ممکن شده است. شما هم می‌توانید تصاویر در شب به صورت سیاه و سفید و هم به صورت رنگی داشته باشید. کیفیت و وضوح تصویر در شب نیز علاوه بر عوامل اصلی به نوع قابلیت دید در شب نیز برمی‌گردد.

گذشته از دید در شب، امکان تصویربرداری با کیفیت بالا در شرایط نوری نامتعادل نیز برای دوربین مداربسته از اهمیت بالایی برخوردار است. WDR یکی از قابلیت‌هایی است که تصویر را در موقعیت‌هایی که نور به صورت نامتعادل در محیط است (بخشی پر نور و بخشی دیگر کم نور) بهبود می‌دهد. به طور عادی تصویر در چنین شرایطی دارای بخش‌های تاریک و سیاه و یا بخش‌هایی سفید و بدون جزئیات است. تصاویری با این ویژگی نمی‌توانند نظارت موفقی را رقم بزنند. قابلیت‌های دیگری مانند BLC و HLC نیز از قابلیت‌هایی هستند که تصاویر را با وجود تابش نور شدید به لنز یا وجود نور نقطه‌ای پشت سوژه را بهبود می‌دهند.

 انواع دوربین بولت 

ابتدا باید بدانید که معیار مطرح کردن انواع دوربین بولت چیست آیا کیفیت مدنظر است آیا برند یا تکنولوژی؟ در اینجا انواع دوربین بولت را با دسته‌بندی‌های مختلف بیان می‌کنیم به عنوان مثال:

  • انواع دوربین بولت براساس تکنولوژی: 1. دوربین آنالوگ(HD) 2.دوربین بولت تحت شبکه 3. دوربین بولت وایرلس
  • انواع دوربین بولت براساس لنز: بولت با لنز ثابت، بولت وریفوکال، بولت موتورایز
  • انواع دوربین بولت براساس رزولوشن: دوربین بولت1 مگاپیکسل، 2مگاپیکسل، 4مگاپیکسل، 8مگاپیکسل…
  • انواع دوربین مداربسته بولت با دید در شب: IR، دیددر شب EXIR، دیددرشب Starlight، Warmlight، ColorVu، Darkfighter و..

. 7باور اشتباه در مورد دوربین بولت

در این بخش تصورات اشتباه یا اغراق آمیز در مورد دوربین بولت را مطرح کرده‌ایم. با این هدف که صرفا به علت این تصورات به دنبال دوربین خاص نباشید. حتما قبل از خرید از نیاز و انتظارات خود در کار نظارت لیستی تهیه کنید و با دریافت مشاوره در کنار این لیست به انتخاب دوربین بپردازید. بهترین دوربین، مناسب‌ترین دوربین برای کاربری و مکان نصب شماست.

1. بیشترین کارایی

بسیاری از افراد بر این باورند که دوربین بولت از نظر عملکرد، کارایی بیشتری نسبت به دوربین دام دارد. در حالی که اینطور نیست براساس کاربری، دوربین‌های مداربسته ویژگی و قابلیت‌های خاصی دارند. شما می‌توانید دوربین دامی را با ویژگی دوربین بولت در بازار بیابید و خریداری کنید. نکته قابل توجه این است که دوربین‌های بولت به علت طراحی خاص و کاربرد در محیط‌های بیرونی در برخی مدل‌ها دارای دید در شب‌ قوی تری هستند. دقت کنید برخی مدل‌ها و نه تمام دوربین‌های بولت. دوربین‌های دام با وجود اینکه برای محیط‌های داخلی پیشنهاد می‌شوند در برخی مدل‌ها قابلیت نصب در محیط‌های بیرونی را دارند.

بنابراین ببینید برای چه مکانی می خواهید دوربین نصب کنید و قرار است دوربین مداربسته چه امکاناتی را برای شما ارائه دهد. قابلیتی که دوربین دارا باشد اما برای شما فایده و کاربردی نداشته باشد، تنها هزینه برای شما ایجاد می‌کند.

2. تنوع دوربین بولت

برخی تصور می‌کنند دوربین‌های بولت تنوع دارند و دوربین‌های دام اینطور نیستند. در حالی‌که دوربین‌ دام و دوربین مداربسته بولت هر دو از نظر تکنولوژی، رزولوشن، شکل ظاهری، قابلیت‌ها، لنز و… دارای تنوع بسیاری هستند. مانند دوربین بالت شما دوربین دام آنالوگ، آنالوگ HD و تحت شبکه را از بازار می‌توانید خریداری کنید.

3. انعطاف‌پذیری دوربین بولت

باور اشتباه دیگر افراد این است که تنها دوربین بولت از نظر مکان نصب منعطف است. قبل از طراحی پایه‌های دوربین بله این باور درست بود و دوربین‌های دام را هر جایی نمی‌توانستید نصب کنید. دوربین‌های بولت به علت دارا بودن ساختار ظاهری خاص، بر روی دیوار، زیر سقف، لبه دیوار و… به راحتی قابل نصب هستند. با وجود انواع پایه‌ها و براکت دوربین مداربسته شما دوربین دام و هر مدل دوربین دیگر را به راحتی می‌توانید در مکان‌های مختلف نصب کنید.

4. قدرت مانور دوربین بولت

این تصور که تنها دوربین مداربسته بولت زمینه را برای تنظیم زاویه دید، به راحتی ایجاد می‌کند اشتباه است. دوربین‌های دام از نوع Torret نیز این قابلیت را دارند و شما می‌توانید حتی پس از نصب نیز جهت دید دوربین را تنظیم کنید. اما این ویژگی در دوربین بولت بسیار کمک کننده است تا در صورت هرگونه محاسبه غلط در زاویه دید دوربین، امکان حرکت دادن دوربین بعد از نصب، را به شما می‌دهد. اگر انتخاب شما دوربین مداربسته بولت است از این مشخصه غافل نشوید.

5. فقط در فضای خارجی

بله دوربین‌های مداربسته بولت بهترین انتخاب برای فضای خارجی هستند اما شما می‌توانید از این دوربین برای فضای داخلی نیز استفاده کنید. در پارکینگ‌های مسقف از این نوع دوربین نصب می‌شود. دوربین‌های مداربسته که در فضای باز استفاده می‌شوند، باید مقاومت لازم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی داشته باشند. مانند تحمل سرما و بارش‌های زمستان و یا گرمای تابستان سوزان را داشته باشند.

6. تنها دوربین ضد آب

ضد آب بودن از ویژگی دوربین‌های مداربسته‌ای است که در محیط‌هایی با شرایط خاص نصب می‌شوند. صرفا دوربین مداربسته بولت ضد آب نیست اما از مشخصه های جالب دوربین‌های بولت به ضد آب بودن آنها می‌توان اشاره کرد. دقت داشته باشید میزان مقاومت دوربین مداربسته بولت در برابر آب براساس استاندارد حفاظتی IP مشخص می‌شوند. برای آشنایی با دوربین مداربسته ضد آب کلیک کنید.

7. تنظیم زاویه دید

تنظیم زاویه دید به شکل بدنه دوربین وابسته نیست بلکه به نوع لنز بستگی دارد. اگر دوربین مداربسته دارای لنز وریفوکال یا متغیر باشد می‌توانید زاویه دید دوربین را تغییر دهید. در دوربین‌های بولت نیز انواع دوربین‌های وریفوکال و موتورایز وجود دارند که تغییر زاویه دید در آنها امکان‌پذیر است. اگر دوربین مداربسته شما دارای لنز Fixed یا ثابت باشد تنها روی یک زاویه دید ثابت تنظیم شده است و روی همان می‌توانید تصاویر را مشاهده کنید.

مقالاتـ مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

اطلاعات تماس

خیابان نامجو، نبش کوچه جعفری
33367434
33265361-2
09128938739